Errare humanum est

Back with a new batch!

20/02/2004

Post!


Hilarische reactie nav Liefdesverhaal in de Intermediair
De e-mail
"In de oertijd werden vrouwen even snel en tussendoor bevrucht, net zoals dat bij honden en paarden gebeurt"

Naar mijn gevoel is dit klinkklare nonsens.
Allereerst berust die constatering van het gebeuren bij honden en paarden op waarnemingen aan cultuurbeesten en niet op die bij wilde paarden en wolven.
Vervolgens komt het me voor dat de huidige tijdsduur van een vrijpartij, die heel wat mer is dan een vluggertje, geen late ontwikkeling in de evolutie is, maar dat men er indertijd ook al pap van lustte, zoals bijvoorbeeld slakken demonstreren.
Ik heb indertijd een Indonesiër horen vertellen hoe hij de paring van een Papoea-stel meemaakte. Het was een van de mooiste ervaringen in zijn leven vertelde hij en het ging bepaald niet om een vluggertje.
Misschien hadden jullie toch eens navraag moeten doen bij de vele sexonderzoekers die er in Nederland rondlopen. Iemand van het NISSO had er wel iets zinnigs over kunnen zeggen lijkt me.

Gaarne een beetje beter beslagen ten ijs komen bij dergelijke onderwerpen.

Cees


de reactie

Geachte Cees,

Of het met de stelling van mevrouw Roodvoets eens bent of niet doet niets af aan mijn vrijheid een citaat van een deskundige op te nemen. Uw mening om beter beslagen ten ijs te komen slaat dus als een tang op een varken: de dame in kwestie namelijk seksuologe (zoals u in het artikel ook kunt lezen).
Dit is niet de enige reden waarom uw stelling dat ik niet beslagen ten ijs zou komen niet opgaat.

De meningen over de liefde, seks en intimiteit zijn verdeeld. Zowel onder de lezers van het blad, de experts in het vakgebied en de journalisten die de informatie noteren en doorsturen. Ik heb beide theorieën in mijn artikel opgenomen: Cas Wouters is evolutionair-biologische mening toegedaan, die de koppeling tussen liefde en seks aantoont, Roodvoets een meer sociaal-economische reden waarom de liefde en seks losgekoppeld van elkaar worden gezien. Dit heb ik gedaan om juist een zo compleet mogelijk beeld van de wetenschappen die zich met dit fenomeen hebben beziggehouden te schetsen (en dus zo beslagen mogelijk ten ijs te komen).

Ik wil u bovendien wijzen op het, ook in het artikel gemaakte verschil tussen seks die voortkomt uit voortplantingsdrang – zoals Roodvoets veronderstelt dat altijd plaatsvindt bij de primitieve mens en de dieren – en de seks en intimiteit die ontspruit uit een diepe liefdesband.

Het lijkt mij dat de ervaringen van bij u bekende Indonesiërs die papoea-seks bijwonen niet relevant zijn om twee redenen.
De eerste reden is dat de betreffende Indonesiër naar alle waarschijnlijkheid geen deskundige is op het gebied van seks bij Papoea´s – hij mist het referentiekader om de situatie te vakkundig te duiden. Maar de meest belangrijke reden is dat de papoea’s weliswaar een primitief volk is, ze geen primitieve mensen zijn. Het zijn precies dezelfde wezens als u en ik, namelijk homo sapiëns. Er zijn dus geen biologische verschillen, zoals bij de primitieve mensen die een werkelijk andere soort waren.

Ik hoop u hiermee genoeg te hebben geïnformeerd en de ontstane verwarring te hebben opgehelderd.

Met vriendelijke groet,
Daniël Hoenderdos
Intermediair / redactie Wetenschap en Techniek
023 546 3784

Het gewraakte stuk kun je hier lezen.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage