Errare humanum est

Back with a new batch!

11/11/2004

Open brief aan iedereen

Falend integratiebeleid? Een mediahype, aangezwengeld door een inmiddels dode politicus, opgeblazen door een inmiddels overleden columnist / relmafkees. Weet je waar het misgaat bij die idioten in de Bijlmer? Bij het denken in groepen. Jullie, wij, zij, hen, ons. Een vierde generatie Marokkaan, hier geboren, uit ouders die ook hier geboren zijn. Een Nederlands paspoort, net als zijn ouders. Spreekt de taal, gaat naar school, heeft een baantje, is geen vierde generatie Marokkaan, maar een Nederlander. Maar voor de Nederlanders is hij nog altijd een Marokkaan. Een allochtoon. Omdat hij een kleurtje heeft, dat wij bleekscheten onder de zonnebank proberen te krijgen. Om dat kleurtje mag hij de disco niet in. Nee, dat zeggen ze niet, nee. Dan gaat het in eens om zijn sportschoenen. Dat willen ze niet hebben. Ga je andere schoenen aandoen, willen ze in eens geen spijkerbroek. Dat zaait haat. Net als die scholen die in brand gestoken worden.

Als wij zogenaamd willen dat zij integreren, moeten wij eens van het idee af, dat zij anders zijn. Dat hun geloof anders is. Jullie en wij, allemaal onzin. Mohammed Ali zei het al: All religions are rivers, flowing to the same ocean. Ja nu heeft hij een hersenbeschadiging ja, maar daar heeft Allah natuurlijk niets mee te maken.

Toen ik zaterdag in de Blokker twee Marokkanen achter mij had staan, waren dat allochtonen. Mohammed B. was een allochtoon. Zij hadden hem vermoord.
‘Doe je wel voorzichtig met wat jij op je site zet Daniël?’ vroeg mijn moeder gisteren. ‘Ze weten je te vinden.’ Inderdaad. Ik woon op de Deventerstraatweg 39a, moslims van de wereld. En mijn deur staat voor jullie open. Want ik ben nergens bang voor. Jullie en wij, ik doe er niet aan mee. Voorlopig hoef ik niet zo nodig dood, en geloof ook niet dat ik daarnaar solliciteer als ik zeg dat integratie altijd moet beginnen bij jezelf. Vanaf vandaag ben in geïntegreerd. Hoera! Leve de smeltkroes.

Voel ik mij veilig? Jazeker. Gekken zijn er altijd, en het kan mij niet schelen of zij moslim zijn, christen, hindoe, of jood. Godsdienstfanatici zijn namelijk allemaal geschift, Joodse kolonisten net zo gek als die enge gereformeerden en zieke moslimterroristen. Ik scheer ze allemaal over een kam en roep op tot een algemeen geldende, wereldweide afschaffing van alle religie. Dus niet van religieuze uitingen of zo, maar gewoon ophouden met het krampachtige vasthouden aan hogere doelen, supermachten en ander spiritueel gezwam.

Het is namelijk zo, dat de primaire drang tot het geloof, ontspringt uit een onvrede met het leven. De belangrijkste levensvragen komen voort uit een fundamenteel niet begrijpen van het eigen leven, en zoals altijd leidt onwetendheid tot angst, en angst tot haat (quote master Yoda – wie kent hem niet? – ‘Fear leads anger, anger leads tot hate, hate leads tot the dark side’). Religie stamt derhalve uit angst en angst leidt tot ellende. Laten we dus de wortel van het probleem eens aanpakken, in plaats van aan symptoombestrijding te doen.

Concreet roep ik de Verenigde Naties op religie af te schaffen, de wetenschap op om nu eindelijk eens die verdomde formule van alles te ontdekken, en de mensheid op op te houden met zo fucking bang te zijn voor alles, iedereen en vooral elkaar. Dat is toch niet zo moeilijk?

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage