Errare humanum est

Back with a new batch!

20/03/2007

Identiteit

Om dit blog in elk geval enige richting in te duwen, zal ik proberen een aantal logs te maken over een bepaald thema. Omdat ik al een tijdje zeer geïnteresseerd ben in alles wat met identiteit te maken heeft – waaraan ontlenen mensen hun identiteit, en hoe proberen ze hun identiteit aan anderen duidelijk te maken bijvoorbeeld – zal dat thema centraal staan. De logs zullen komen te verschijnen onder het label identiteit.

Ik zal proberen voorzichtig om te springen met de parapluterm ‘identiteit’. De term verschilt namelijk in de verschillende geesteswetenschappen van betekenis, al zou je globaal kunnen stellen dat de term te maken heeft met het begrip van het individu als afzonderlijke entiteit. Het individu kan een persoon zijn, maar bijvoorbeeld ook een groep personen zoals een volk of voetbalsupporters.

De reden dat identiteit mij zo interesseert is de observatie dat veel conflicten, zowel op mondiaal als interpersoonlijk vlak, samenhangen met identiteitsvraagstukken. Het integratiedebat is saillant. Gechargeerd zou u kunnen stellen dat bepaalde groepen mensen bepaalde opvattingen hebben over hun identiteit die elkaar uitsluiten. Zo is voor sommige moslima’s een boerka zeer relevant voor hun identiteit, en is het voor Geert Wilders onacceptabel.

Om te beginnen zal ik een kleine bronnenstudie doen naar hoe men in de psychologie denkt over individuele identiteitsvorming en wat daarin mis kan gaan. Later komen (mits het onderwerp mij blijft boeien) aan de beurt: identiteitscrisis, groepsidentiteit, volksidentiteit en genderidentiteit.

Labels:

3 reacties:

  • Op 12:04 p.m. , Blogger Plegt zei...

    Ik ben erg benieuwd, en zal proberen zo nu en dan een kijkje te nemen. Hopelijk is het nog amusant ook (het zuur met het zoet, werkt altijd beter aan de ontvangende kant). Geen idee wat je precies gaat schrijven, maar ik kijk uit naar je gedachtenspinsels.

     
  • Op 4:31 p.m. , Blogger Plegt zei...

    Ik ben nog steeds erg benieuwd!

     
  • Op 10:08 a.m. , Blogger Plegt zei...

    'en zal proberen zo nu en dan een kijkje te nemen'

    Dusss

     

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage