Errare humanum est

Back with a new batch!

09/08/2004

Memento commoneo

De morgenstond heeft goud in de mond zegt men, en ik geloofde dat nooit, totdat ik het zag. Het vroege ochtendlicht ontdeed de werkelijkheid van haar ruis, een naakte, vormeloze stilte achterlatend. In die rust van waarheid lag zij te slapen. Haar bruine haar omspoelde mijn hoofdkussen, haar borst was als een golfslag van een lome oceaan waarin dolfijnen zwemmen en geen vissersboot te zien is. Heur haar bloesemde.
Toen opende ze haar ogen – zacht kabbelend tussen blauwig groen en heel lichtbruin; zoals de kleur van de Atlantische Oceaan vanaf de duinen van mijn jeugd, wanneer de Zuid-Franse avondzon op het rimpelige water schijnt.
Ze rolde dicht naar me toe en glimlachte vlak voordat ze mij, als vanuit het niets, kuste. Golven van geluk rolden, en spoelden het ijs van mijn rotsige kust. Ik was op dat moment gelukkig.

Op het moment tussen ontwaken en slapen, waarin de realiteit besmuikt de diepe slaap komt betasten, bezoedelen, en uiteindelijk verkrachten en verscheuren, op het moment dat de slaper weet dat hij wakker gaat worden, wanneer het licht van de droom nog aanwezig is, evenals het licht van de dag, op dat moment vergaat geluk tot verdriet. Ik realiseer mij dat het geluk dat ik in mij voel, niet bestaat. Dat, als ik nu mijn ogen opendoe, er geen zeemeisje is, wiens bruine haar zacht ruikt en mij in het licht van de morgenstond naar de euforie gaat kussen. Ik blijf zo lang mogelijk doezelen, reikend naar de droom die afstand van mij neemt.
In mijn kamer verscheuren de treinen nu de stilte, lelijke goederentreinen, gevuld met chloor of andere gifstoffen. Terwijl ik mijn geluk zie wegebben, hoop ik dat een van die treinen nu ontspoort, en de pure wereld van de morgenstond omhuld in een dikke mist van gifgassen, het leven uit mij knijpend.

Vaak nemen herinneringen groteske vormen aan naarmate ze ouder worden, alsof honderden renaissancearchitecten, steenhouwers, metselaars, beeldhouwers en glas-in-loodblazers eeuwig bezig zijn met het omvormen van het oorspronkelijke kapelletje tot een immer barokker wordende kathedraal.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage