Errare humanum est

Back with a new batch!

18/01/2005

Kinderen willen meer weten over reclame

ROTTERDAM 18 JAN. (ANP) - Kinderen zijn al heel jong ontvankelijk zijn voor media en reclame. Maar pas als ze elf zijn, ontwikkelen ze een kritische houding. Uit een onderzoek van Stichting Reklame Rakkers blijkt dat 88 procent van de kinderen vindt dat er op school te weinig uitleg wordt gegeven over reclame.

Pas vanaf 7-jarige leeftijd zijn kinderen goed in staat om reclame te herkennen. Dat gebeurt vaak aan de hand van de aparte manier waarop in tv-spots wordt gesproken. Herkenning op basis van wat reclamemakers noemen verkoopintentie wordt zichtbaar onder kinderen vanaf 9 jaar.

Zes op de tien (63 procent) wil meer weten over de werking van reclame en over hoe reclame tot stand komt. De helft van de kinderen (45 procent) vindt dat hun ouders te weinig uitleg geven over reclame en 41 procent meent dat de ouders te weinig meekijken naar kinderprogramma's.

Reclametechnieken zoals gratis cadeautjes in verpakkingen, gebruik van bekende Nederlanders in de reclame en sponsoring worden door kinderen vanaf 10 jaar volgens het onderzoek goed gezien en begrepen. Sommigen hebben wel moeite een onderscheid te maken tussen commerciële en non-commerciële boodschappen in kranten en tijdschriften.

Kinderen van 10 jaar vinden reclame over het algemeen voornamelijk 'cool'. Uit het onderzoek blijkt dat eenderde reclame op tv storend vindt, omdat het een programma onderbreekt dat zij zitten te kijken en een kwart (26 procent) vindt dat er te veel reclame is. Tevens vindt 40 procent van de kinderen dat reclame niet grof of onbeleefd mag zijn en wil 39 procent geen geweld in reclame.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage